Co motywuje pracowników? Zobacz, dlaczego Twój zespół nie jest skuteczny!

Zmotywowany zespół jest gwarancją wydajnego działania i efektów w postaci sprzedaży. Jak zatem sprawić by Twoi pracownicy byli skuteczniejsi?

Pieniądze nie motywują

Badania przeprowadzone przez Joannę Moczydłowską z Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, pokazują, że pieniądze, władza, rozwój osobisty i kariery choć wydają się najbardziej oczywiste, wcale nie są elementami, które najbardziej motywują pracownika. Wręcz przeciwnie, plasują się one jako jedne ostatnich. Co w takim razie wskazali badani? Czynniki pozamaterialne, takie jak zaspokojenie potrzeb społecznych i bezpieczeństwa oraz stabilizacji w swoim miejscu pracy. Co to oznacza? Oprócz podwyżek na zaangażowanie zespołu znacznie wpływają zewnętrzne wyrazy uznania. Pochwała czy nagroda potrafi zadziałać lepiej niż pieniądze.

Namacalna nagroda

Pochwała to codzienne narzędzie skutecznego lidera zespołu czy właściciela firmy i daje krótkotrwały efekt. Są jednak okazje, w których chcemy szczególnie podkreślić zasługi członka zespołu czy całej ekipy dla firmy. Warto wtedy sięgnąć po coś namacalnego. Fizyczne nagrody – trofea, statuetki czy medale  – budują trwałą i szczerą relację pracowników z przełożonymi. Utrwalają poczucie bycia docenionym i wyróżnionym. Nagroda nieustannie przypomina pracownikowi o jego sukcesie i otrzymanych wyrazach uznania, co jest dla niego o wiele cenniejsze niż karnet na siłownię czy wyższa pensja. Pokazuje również jego status innym osobom.

Informacja zwrotna – klucz do motywacji

Każdy lubi przecież być chwalony i doceniany. Dlatego właśnie nagradzanie pracownika lub zespołu skutkuje większym zaangażowaniem pozostałych współpracowników, którzy, widząc jego starania i osiągnięcia (oraz towarzyszącą im gratyfikację), także chcą do nich dążyć. Ludzie cenią sobie informacje zwrotne za swoją pracę. Jeżeli ktoś wykonuje złą robotę, musi zostać o tym poinformowany. Tak samo jednak z osobą, która spisuje się świetnie! Jeżeli nie pokażemy wyrazów uznania, zdemotywujemy pracownika oraz innych w jego otoczeniu – w końcu skoro nikt nie docenia naszego wkładu, to po co się starać? To szczególnie ważne nie tylko w przypadku pojedynczych osób, ale również przy nagradzaniu zespołu. Badania Moczydłowskiej wskazują również na wagę dobrej atmosfery wewnątrz firmy. Pracownicy twierdzą bowiem, że jest ona o wiele ważniejsza niż pieniądze, firmowy samochód lub telefon. Nagrodzenie statuetką za wspólne osiągnięcie jest więc czynnikiem cementującym zespół.

Częstotliwość nagradzania

Gratyfikacja materialna bardzo szybko przemija. Bilety na instytucje kultury, dodatkowa opieka medyczna – pracownicy się do nich przyzwyczajają i zaczynają traktować je jak element standardowego pakietu. Nagroda potrzebuje otoczki, by móc ją docenić. Dlatego rzeczy pozornie nieprzydatne – fizyczne medale, dyplomy, statuetki – mają znaczenie.  Z jakiej okazji je wręczać? Możliwości jest wiele. Możesz nagrodzić zasłużonego pracownika, który awansuje na nowe stanowisko, pracownika, który kończy staż lub odchodzi z firmy albo ustanowić nagrodę przechodnią dla najlepszych nowicjuszy rozpoczynających pracę w nowych działach. Warto także nagradzać zespół zbiorowo. Możesz wyróżnić oddział, który osiągnął ponadczasowe wyniki lub grupę, która wykazała się nadzwyczajną kreatywnością przy ostatnim projekcie. Każdą nagrodę możemy spersonalizować tak, aby najlepiej współgrała z okolicznościami.

Niełatwe zadanie

Motywacja pracowników nie jest łatwym zadaniem nawet dla wprawnego managera z doświadczeniem. Trudno dziś odnieść sukces bez chętnego do pracy, pomysłowego i zaangażowanego zespołu pracowników. Przez lata firmy próbują różnych sposobów i czynników motywujących: poczynając od szczerej rozmowy i podziękowań poprzez programy punktowe i premie na imprezach integracyjnych kończąc.

Najskuteczniejszym sposobem wcale nie są pieniądze.

Właśnie dlatego w Tryumf pomagamy firmom, którym zależy na najskuteczniejszych pracownikach i co za tym idzie, na najlepszych wynikach. Wiemy jak dopasować nagrodę, aby motywowała, wyróżniała i budowała lojalność pracownika wobec firmy. Wiemy jak nadać jej indywidualny charakter i sprawić, że Twoi pracownicy poczują, że Twoja firma jest dla nich najlepszym miejscem pracy. Nasze puchary i medale, zaprojektowane i wykonane w Polsce, żyją  na półkach i biurkach ludzi na całym świecie. Od ponad 25 lat nagradzamy osoby z 42 krajów. Każdego roku dostarczamy 10 milionów nagród. Wejdź na www.tryumf.biz i uczyń swój zespół skutecznym.

3 komentarze
  1. Dla mnie ciekawym doświadczeniem był wykład z p. Kingą Baranowską zorganizowany przez Agencję Artystyczną FACE, na który nasz szef wysłał cały zespół. Początkowo nie miałam ochoty brać w nim udziału, ale p. Kingi nie sposób było nie polubić – jest niezwykle ciepłą osobą, pełną werwy. Świetnie mówiła o zdobywaniu celów i wytrwałości w dążeniu do nich, po wyjściu byłam pod ogromnym wrażeniem jej osoby, zostało wiele przemyśleń. Także jeśli chodzi o motywację – polecam z całego serca!

  2. Poniżej 2000 euro na rękę tylko motywacja finansowa jest skuteczna. Powyżej tej kwoty można zacząć stosować pozafinansowe motywatory.

  3. Póki co największa motywacją (nadal) są premie później benefity 🙂

Dodaj Odpowiedź

Share This
Login/Register access is temporary disabled
Porównaj narzędzia
  • Total (0)
Porównaj
0