Alfabet HR: fluktuacja kadr

Fluktuacja kadr – staff fluctuation

inaczej płynność personelu lub ruchliwość pracownicza – najprościej rzecz ujmując, fluktuacja to przychodzenie i odchodzenie ludzi z pracy, zarówno na własne życzenie jak i z woli pracodawcy (zwolnienia, wypowiedzenia pracy). Poziom fluktuacji mierzy się tempem zmian w składzie załogi organizacji, a na jego poziom ma wpływ wiele czynników:

–  poziom kwalifikacji i wykształcenia pracowników,

–  atmosfera i więzi społeczne w firmie – złe kontakty interpersonalne (zarówno z przełożonymi jak i współpracownikami o podobnej randze) są częstą przyczyną opuszczenia instytucji,

–  kultura organizacji oraz system strategii personalnej firmy – czy firma ceni sobie ciągły napływ „świeżych sił”, czy preferuje raczej ekspertów z długoletnim doświadczeniem na danym stanowisku,

– sytuacja na zewnętrznym rynku pracy – im większe bezrobocie, tym większa niechęć pracowników do zmieniania miejsc pracy, do odchodzenia z zajmowanych stanowisk.

Fluktuacja kadr „wyrównuje dysproporcje między podażą, a popytem na rynku pracy” (M. Olędzki).


Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL




Warto także przeczytać:

–  „Employee turnover and retention”

–  „More Tips to Reduce Employee Turnover”

–  „Not All Employee Turnover Is Bad — Celebrate „Losing the Losers”

–  „Szacowanie kosztów fluktuacji pracowników”

–  „Zaangażowanie i wsparcie pracowników stają się kluczowe w obliczu ryzyka masowych odejść z pracy w 2010 roku”

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź

Share This
Login/Register access is temporary disabled
Porównaj narzędzia
  • Total (0)
Porównaj
0